ericsonsikina.blogg.se

En familj från Göteborg som flyttat till Tianjin/TEDA i Kina. Familjen består av pappa Andreas, mamma Karolina, Emelia 9 år, Julius 7år och Wilmer 1,5 år. Vi kommer att blogga om vår vardag, resor och äventyr. Vi nås även på [email protected]

Barnaga

Publicerad 2016-11-11 12:19:47 i Allmänt,

Idag bär barnen var på bio satt jag och pratade med min kinesiska kompis om barnaga. Ämnet kom för när vi var i Xian såg jag och Julius hur en mamma slog sitt 3 åriga barn två gånger, Julius blev chockad och jag berättade att man i vissa länder får slå sina barn. Så idag frågade jag om det är tillåtet i Kina, vilket det är. Vi samtalade länge kring detta och min vän berättade att hon hade hört sin granne slå sitt barn i ca 30min, och hon ville ringa polisen men de hade inte spelat någon roll. Detta är så främmande för mig och att höra sådana historier gör mig både ledsen och rädd. Jag berättade om att i Sverige är det varje människas skyldighet att anmäla till polis och socialen om ett barn far illa, här i Kina resonerar man att det är föräldrarnas rätt att uppfostra sina barn på det sätt man finner lämpligt, att slå (jag borde skriva misshandla) är inget konstigt. Jag frågade om det förs en diskussion i samhället eller hos regeringen kring att förbjuda aga, men det gör det inte. Min vän är en mycket klok tjej och hon och hennes man ifrågasätter mycket om mycket här i Kina. Det är också därför de valt att sätta sina barn på en internationell skola dettaför att barnen skall få ett brett perspektiv på världen och förstå varje människas värde och rätt. Enligt min vän så tror hon att en lag för förbjud av aga kanske ligger 30 år fram i tiden.... i Sverige förbjöds aga 1979, Danmark 1997! Jag känner mig maktlös och tycker det är skrämmande att diskussionen om barns rättigheter inte ens diskuteras här.

Ja ibland känner man sig extra maktlös och extra liten........

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2016-11-12 10:11:39

Ja det är helt galet att man får slå sina barn och tror att det är bra uppfostran .Man blir ledsen

Svar: Det e hemskt.....
ericsonsikina.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela