ericsonsikina.blogg.se

En familj från Göteborg som flyttat till Tianjin/TEDA i Kina. Familjen består av pappa Andreas, mamma Karolina, Emelia 9 år, Julius 7år och Wilmer 1,5 år. Vi kommer att blogga om vår vardag, resor och äventyr. Vi nås även på [email protected]

Gästbloggare: Katarinas Kina resa

Publicerad 2016-06-20 19:55:00 i Allmänt,

Jag vill gärna dela med mig om min fantastiska tid i Tianjin hos fam Ericson. Jag kom till Beijing flygplats lördag 3/6 på förmiddagen kinesisk tid. Dom ligger ju 6 timmar före. Blev hämtad av Andreas och deras chaufför. Det tog ca 2 tim till Tianjin, mycket att titta på under färden.Stora fiskodlingar var det på många ställen.Väl framme möttes jag av Emelia o Julius som blev så glada att mormor kom och hälsade på. Wilmer hade vuxit mycket på dom 6 veckorna som jag inte sett honom. Lägenheten dom bor i är fin stor o luftig med en underbar terass. Området är trivsamt med mycket träd o blommor. Det har varit fantastiskt att få ta del av familjens vardag. Barnen blir hämtade varje morgon ca 7:40 av chauffören och blir körda till skolan. Bilen delas av flera familjer så det är många som skall iväg på morgonen.Barnen går sen i skolan till 15.00. Karolina åker med på morgonen och hämtar när skolan slutar och jag var hemma med Wilmer. Vi var ute mycket på dagarna promenerade och tog även taxi till andra stadsdelar tex Tanggu. I Tanggu fanns det en stor inomhusmarknad med all mellan himmel o jord.Vi åt också luncher på olika kinesiska restauranger mycket gott. Det är viktigt att det finns bilder på maten där menyn inte är på engelska, annars är det omöjligt att veta vad man skall beställa.Min upplevelse är att folk är mycket vänliga o hjälpsamma. Wilmer är som en magnet alla tittar o pratar med honom i vagnen. Det är mer vanligt att folk stannar upp än att dom passerar förbi. Dom lite äldre damerna var mycket bekymrade att han inte hade strumpor på sig ???? tänk att det är 30 g varmt men strumpor skall små barn bara ha.Jag har också träffat många av familjens vänner. Två gånger har vi varit bortbjudna på middag mycket trevligt. En kväll hade vi en dansk familj med tre barn hos oss och åt tacos. För er som följt bloggen vet ni också att vi varit på Kinesiska muren. Detta var en helt otrolig känsla nästan obeskrivligt, magiskt är nog ett bra ord. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna berätta att jag varit där. Vårt besök i Beijing var också fantastiskt med besök på Himmelska fridens torg o Förbjudna staden. Det är svårt att skriva om upplevelser allt är så annorlunda i Kina jämfört med Sverige, men när man kommer dit på besök som jag gjort möts man av en positiv anda. Trafiken är ett kapitel för sig själv. Otroligt mycket bilar och ett tutande hela tiden. Efter några dagar förstår man att utan att tuta hade det blivit kaos i trafiken, det ingår liksom i körstilen. Tänk er att när vi gick över vägen var det 7 filer som man skulle ha koll på. Men även det vande man sig vid, när jag gick själv försökte jag ta sällskap med nån kines det kändes tryggt dom hade god koll. Jag har också varit med i skolan och fick ett mycket positivt intryck av den. Barnen trivs bra och har redan lärt sig en del engelska. Det var kul att få vara med på avslutningen för Emelia o Julius. Lite annorlunda var det mycket ätande i klassrummen tex pizza och massa olika kaffebröd mums. Sista kvällen var vi utbjudna av varvet Andreas jobb .En fin restaurang där vi satt i eget rum. Vi fick så mycket god mat hur många olika rätter som helst. Massor med saker jag aldrig ätit tex maneter samt äkta peking anka, man får ju prova när man får möjlighet. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om min resa men nu får det nog vara bra.Jag berättar gärna när vi träffas. Det är med en helt annan känsla som jag kommer att säga farväl till familjen när dom åker tillbaka i slutet av juli. Jag vet att dom har det bra, att dom trivs och fått många nya vänner även barnen har fått kompisar.Jag kommer naturligtvis att sakna dom jättemycket men det vore ju konstigt annars. Mitt nästa besök blir påsk nästa år och då åker vi båda två. Ser redan fram mot den resan. Katarina

Kommentarer

Postat av: Barbro Robertsson

Publicerad 2016-06-20 21:47:34

Det är så spännande och intressant att läsa allt som berättas om livet i Kina här och din berättelse, Katarina var något alldeles särskilt! / Barbro

Svar: Roligt att höra Barbro . 😎
ericsonsikina.blogg.se

Postat av: Lasse Taube

Publicerad 2016-07-31 22:35:16

Wow!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela