ericsonsikina.blogg.se

En familj från Göteborg som flyttat till Tianjin/TEDA i Kina. Familjen består av pappa Andreas, mamma Karolina, Emelia 9 år, Julius 7år och Wilmer 1,5 år. Vi kommer att blogga om vår vardag, resor och äventyr. Vi nås även på [email protected]

Helg i Beijing

Publicerad 2018-05-09 15:59:47 i Familjen, Resor och utflykter,

Förra helgen åkte vi till Beijing med tåget. Denna gången åkte vi från Tianjin då barnen spelat fotbolls turnering där. Jag brukar alltid förköpa biljetterna men denna gången gjorde jag inte det för jag visste inte när turneringen var slut och jag hade kollat tidtabellen och det gick ca 2 tåg i timmen. Men men jag fick en påminnelse om att vi bor i en 15 miljoners stad. För vi fick vänta 3 timmar  på första lediga tåg... så fredagskvällen spenderades på tågstationens mc Donalds med 3 trötta barn, en trött mormor och en trött mamma.
(null)

 Men allt gick bra och klockan 21:00 var vi framme i vår Hutong lamatempel161.  Det var varmt och skönt så vi tog en kall öl och satt ute på gården.  Andreas kom vid 23:00 då låg vi andra och sov.
(null)

(null)

Hotellet är mysigt, jag rekommenderar verkligen att bo i Hutong, även om Hutongen är ny är det en påminnelse om gamla Peking.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Frukost åt vi i den lilla lobbyn:
(null)

(null)

(null)

På lördag fm åkte vi till glasögon marknaden för både mamma och Andreas behövde nya glasögon. Glasögon provades, vi försökte prata lite kinesiska, personalen kunde bara lite engelska men allt gick bra. Vi kom hem med totalt 4 nya glasögon, billigt och alla var nöjda.

(null)

(null)

Efter att glasögonen var inhandlade var det dags för lunch: Peking anka och lite annat smått och gott!
(null)

Efter glasögonmarknaden tog vi tunnelbanan till Ritanpark. Det var första besöket för oss där och klart värt ett besök. Jag tror parken även kallas tempel of sun för kjejsarna gick hit på 1500-talet för att offra djur till solen.
(null)

På kvällen åt vi på Blue Frog. Vi åt goda hamburgare och drack goda drinkar. Därefter tog vi taxi tillbaks till vår Hutong. 
(null)

Vi promenerade över 1mil på lördagen.

På söndag åkte Andreas och Julius hem tidigare för att köra go-cart med Andreas jobb. Även hör fick vi en påminnelse om folkmängden, som tur var fick Andreas tag i tågbiljetter till det tåg de planerat, dock fanns det bara business class kvar vilket Julius inte blev allt för ledsen för...
(null)

Vi andra promenerade genom Hutongerna.
(null)

(null)

(null)

(null)

Sedan handlades det på GAP och pärlmarknaden. Vid 17, åkte vi tillbaks till TEDA.

En super trevlig helg!
Kram


Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2018-05-09 16:43:27

Nu är det tredje gången jag är här o hälsar på . Jag gillar verkligen att vara här och varje gång upptäcker man nya saker .Beijing är en fantastisk stad där finns allt man kan önska . Stort Tack Fam Erikson ❤️Ni får nog stå ut med ett fjärde besök från mig 🙋

Svar: Vårt hem ditt hem! Kram
ericsonsikina.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela