ericsonsikina.blogg.se

En familj från Göteborg som flyttat till Tianjin/TEDA i Kina. Familjen består av pappa Andreas, mamma Karolina, Emelia 9 år, Julius 7år och Wilmer 1,5 år. Vi kommer att blogga om vår vardag, resor och äventyr. Vi nås även på [email protected]

Gästbloggare Katarina Fagerberg

Publicerad 2018-05-10 10:19:56 i Allmänt, Familjen,

För tredje gången är jag i Kina Tianjin ,jag bara älskar det . Det är så mycket som är annorlunda men på ett sätt jag gillar och så mycket vänliga människor . Maten är god mycket grönsaker och goda kryddor.Det finns ingen likhet mellan kina maten hemma och det kinesiska köket som är här .Stor variation på maten är det också . Vi har varit på tygmarknad och köpt tyg som vi lämnat till en skräddare . Skjortor till Erik  och tunikor till mig  billigt att sy upp kläder är det . Det är väldigt kul att gå på olika marknader  pruta gör man och billigt blir det .Köpte en fin Teservis tekanna och sex vackra muggar 90 svenska kronor . Vi åt Dumplings till lunch en dag vi var tre personer ,en vän till Karolina Haleh var med lunch o tre vatten 40 kr .Dom står o gör dumplings  efter beställningar såå goda . När man är här åker man mycket Taxi  billigt  är det  och lätt att få tag i . Vi har varit i olika affärer och handlat till frukostar och middag .Affärerna är stora och det finns det mesta man behöver.Fina frukt o grönsaksdiskar är det .Jag har varit i skolan vid två tillfällen  det är mysigt  att se att barnen trivs så bra . Läxor har dom varje dag även på helgerna men den rutinen sitter nu hos dom . Wilmer o jag har varit ute mycket själva när Karolina varit upptagen med annat .Vi har varit på lekplatsen ,promenerat och tittat efter fåglar .Han är duktig  med att gå på pottan nu  , han rusar dit säger kissa och sen skall alla vi andra hurra och applådera så gulligt.  Jag har ett favorit kafé som Erik o jag hittade förra året .Wilmer och jag har varit där o ätit glass . Det är fortfarande så att han får otroligt mycket uppmärksamhet här i Kina , folk ler och blir så glada när dom ser den lilla solstrålen . Det är så skönt med fam Ericsons stora altan där kan man verkligen njuta .Vädret här har varit ljuvligt hela tiden . Kul att  se så himla mycket Karolina o Andreas lärt sig om livet i Kina .Karolina säger på kinesiska vart vi skall åka med Taxin , köper biljetter till  tåget på kinesiska mycket imponerad över detta . Det är så mycket som fungerar annorlunda här mot vad vi är vana hemifrån . Jag kan säga att det  är full fart för familjen här , mycket för föräldrar att planera i skolan  men det blir ju också ett  sätt att lära känna nya människor från olika länder . Emelia o Julius  är så duktiga på engelska och lilla Wilmer säger no till  mycket istället för nej åldern hemma .Idag har vi varit o hälsat på Andreas på varvet . Jag gick ombord på båten med Andreas en häftig känsla .  Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst om min resa men vill någon höra mer så säg till . Stort Tack Familjen Ericson för två fantastiska veckor här i Tianjin , ni är så gästvänliga så det är lätt att känna sig hemma . Tack Emelia för att jag fått sova i ditt rum det har varit mysigt . Hoppas jag kan komma en fjärde gång .

(null)

  (null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kramar Katarina 


Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-05-12 17:12:26

Tack för mysig uppdatering,

Postat av: Lasse Taube

Publicerad 2018-05-12 17:13:42

Glömde skriva under med Lasse

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela